ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

آشنایی با سازهای الکترونیک؟انواع سازهای الکترونیک مدرن و جدید.

برای نواختن یک ساز الکترونیک باید چیکار کرد؟ساز الکترونیک چه سازی است؟

ساز الکترونیکی ، هر ساز موسیقی که صداها را با وسیله الکتریکی و معمولاً الکترونیکی تولید یا اصلاح می کند. عنصر الکترونیکی در چنین موسیقی توسط آهنگساز تعیین می شود و اصوات نیز خود به صورت الکترونیکی ساخته یا تغییر می کنند. سازهایی مانند گیتار الکتریکی که با استفاده از صوتی یا مکانیکی صدا تولید می کنند اما صدا را به صورت الکتریکی یا الکترونیکی تقویت می کنند نیز ابزار الکترونیکی محسوب می شوند. با این حال ، ساختار و صدای حاصل از آنها معمولاً مشابه صدای غیر الکترونیکی آنهاست.

  

 منظور از سینت سایزر موسیقی الکترونیکی چیست؟

کلمه سنتز به معنی تولید با ترکیب عناصر جداگانه است. بنابراین ، صدای ترکیبی صدایی است که یک نوازنده از عناصر تشکیل دهنده موسیقی می سازد. صدای ترکیبی ممکن است شبیه صدای موسیقی سنتی آکوستیک باشد ، یا ممکن است کاملاً بدیع باشد. با این حال ، یک ویژگی در همه موسیقی های تلفیقی مشترک است: کیفیت های صوتی و روابط بین صداها توسط یک نوازنده "طراحی" یا "آهنگ سازی" شده است. این تصورات که موسیقی تلفیقی به منظور تقلید از موجودی سنتی تر است و موسیقی تلفیقی بوسیله ابزارهای خودکار و مکانیکی و بدون کنترل توسط نوازنده تولید می شود ، به طور کلی درست نیست.

 

یک ساز موسیقی سنتی مجموعه ای از عناصر صوتی است که روابط متقابل آنها توسط سازنده ثابت می شود. بنابراین ، به عنوان مثال ، یک ویولن از چهار رشته (عناصر لرزاننده) تشکیل شده است که بر روی صفحه انگشت (سطح بازی) قرار گرفته و از طریق پل به بدنه ساز پیوند داده می شود (تشدید کننده صوتی). نوازنده ویولون سیم ها را با انگشت و کمان تماس می دهد تا باعث لرزش سیم ها شود. اما او موقعیت رشته ها را نسبت به پل ، موقعیت پل را نسبت به بدنه یا پیکربندی خود بدنه را تغییر نمی دهد.

 

از طرف دیگر ، یک متخصص سنتز ، ساز خود را مجموعه ای از قطعات می داند که برای تولید صدای مناسب و پاسخ مورد نظر پیکربندی می کند. این اغلب "برنامه نویسی" یا "patch" نامیده می شود ، و ممکن است قبل یا هنگام اجرا انجام شود. عناصر یا قطعاتی که یک سنتزگر با آنها کار می کند به طراحی سازهایی که استفاده می کند بستگی دارد. به طور کلی ، سینت سایزرها شامل اسیلاتورها (برای تولید شکل موج های تکراری) ، میکسرها (برای ترکیب شکل موج ها) ، فیلترها (برای افزایش قدرت برخی از رنگهای فرعی در حالی که قدرت دیگران را کاهش می دهند) و تقویت کننده ها (برای شکل دادن به خطوط بلندی صدا).

رایانه به عنوان ابزاری موسیقی چگونه استفاده میشود؟

سنتز مستقیم صدا توسط رایانه برای اولین بار در سال 1961 توسط ماکس متیوز و همکارانش در آزمایشگاههای Bell Telephone Laboratories ، موری هیل ، نیوجرسی ، ایالات متحده توصیف شد. در فواصل زمانی پی در پی بسیار کوچک موج بزنید. سپس شکل موج توسط فرآیند تبدیل دیجیتال به آنالوگ ایجاد می شود ، در این مرحله ابتدا اعداد به ترتیب به مراحل ولتاژ تبدیل می شوند و سپس مراحل صاف می شوند تا شکل نهایی شکل می گیرد.

برخلاف سینت سایزرهای موسیقی الکترونیکی دهه های 1960 و 70 ، که در آن مدارهای الکترونیکی توابع تولید و پردازش شکل موج خاصی را انجام می دهند ، سیستم های موسیقی موسیقی مبتنی بر رایانه قادر به انجام هر عملکردی هستند که می تواند به عنوان یک روش محاسباتی یا الگوریتم توصیف شود. این الگوریتم توسط آهنگساز یا برنامه نویس به عنوان یک سری دستورالعمل ها نوشته می شود که در رسانه های دیجیتال (به عنوان مثال کارت های پانچ ، نوار مغناطیسی یا دیسک های مغناطیسی) ذخیره می شوند و هنگام تحقق موسیقی "در رایانه" بارگیری می شوند. سپس آهنگساز نمره ای می نویسد که خصوصیات تک تک رویدادهای صوتی را تشکیل می دهد.

 

تنوع زیادی از الگوریتم های ترکیب صدا و ترکیب موسیقی در موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان ایجاد شده است. Music V ، ایجاد شده در 1967-68 ، پر کاربردترین برنامه سنتز صدا است که در آزمایشگاه های بل ساخته شده است. Music V متشکل از مدل های رایانه ای از ماژول های نوسان ساز و تقویت کننده است ، به علاوه روش هایی برای ایجاد تعاملات بین ماژول ها. الگوریتم سنتز دیگری که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد سنتز مدولاسیون فرکانس (FM) است. در سال 1973 توسط جان چائونینگ از دانشگاه استنفورد (پالو آلتو ، کالیفرنیا ، ایالات متحده) توصیف شد ، FM با تغییر سریع فرکانس یک شکل موج متناسب با دامنه شکل موج دیگر ، تنوع  پیچیده ای را تولید می کند.

انواع سازهای الکترونیک جدید

جهـان علم هـر روز بـا تکنولوژی نویـن و اختراعـات و ابداعات خود  موجبـات  شـگفتی مـا  را فراهـم میسـازد.  موسـیقی هـم از ایـن  قاعده مسـتثنی نیسـت،هر روزه با پیشرفت تکنولوژی سازهای جدید و شگف انگیزی نیز ابداع میشود.که در زیر به چند نوع آن اشاره میکنیم:

·         سیبورد یا رولی / Roli Seaboard

Seaboard یـک آلـت موسـیقی کاملا جدیـد اسـت کـه صفحه کلید پیانو را به شـکل یک سـطح نرم و مسـتمر در زیر انگشـتان شـما قـرار میدهـد. قرنهـا نوازنـدگان کیبـورد مجبور به بودند از طریق ضربه انگشتان خود به صفحه کلید صدای ساز را دربیاورند. Seaboard امکان بیان موسـیقی با تکنیکهـای دیگری همچـون slide ,Bend,Press و… را بـه نوازنـده میدهـد. به دلیل حساسـیت بالایی که در سـاخت این وسـیله اعمـال شـده لمـس کلیدها شـما را قـادر میسـازد volume و timbre صـدا را از طریـق یـک حرکـت مداوم و بـاکوچکترین تغییری در فشـار کنتـرل نماییـد. وجـود knob pitch در ایـن وسـیله قابلیت یـک سـاز زهـی را بـرای تغییرکوک میسـرکـرده به طوریکه با اسلاید انگشـت بـه سـمت چـپ نـت کمی بمتـرو با اسلاید به سـمت راسـت نـت کمـی زیرتر اجرا خواهد شـد. سـطح مسـطح کـه در زیـرکالویه ها در نظـرگرفته شـده امـکان Glide و Vibre کردن نتهـا را به راحتی فراهـم میکند.

 

در حـال حاضـراین وسـیله در سـه انـدازه سه اکتـاوی( Rise flip ), پنچ  اکتـاوی  ( Seaboard Rise ) و هفت اکتـاوی (Seaboard Grand ) ساخته میشود .اپلیکیشـن ایـن سـاز بـه نـام NOISE یـا ROLI در بـرای هـردودسـتگاه آیپد و آیفون طراحی شـده و ازiTunes نیـز قابـل تهیه میباشـد.

·         هنگدرام الکترونیکی یا هند پن

هنـگ درام نوعی سـازکوبـه ای از طبقه سـازهای Idiophone است .سـازهایی کـه بـا مالش دست به بدنـه تولید صـوت میکنند صـدای این گـروه از سـازها از طریـق بدنه سـاز و با ضربه زدن، مالش دادن، کشـیدن و یـا لرزانـدن قطعات سـاز تولید میشـود و نه مثل سازهای دیگر با دمیدن  تولید صدا کند.

مـدل دیجیتـال آن که Oval یـا handpan نامیده میشـود، تنها یـک کنترل کننده Midi نیسـت بلکه یک ابزار کامل وهمه کاره اسـت کـه توسـط برنامـه مرتبط بـا آیپـد اپلیکیشـن برنامه ریـزی میگردد. حالـت modePlay روی صفحه نمایش اصلی شـروع اسـتفاده آسـان از Oval اسـت. در اینجـا میتـوان بهراحتـی preset Sound هـا را لـود کـرد و یـا گام و اکتـاو را تغییـرداد. همچنیـن از صفحـه اصلـی به افکتهـای اصلـی و کنترلرمیکسـر دسترسـی مسـتقیم وجـود دارد. به عبارتـی دیگـرمـدل دیجیتـال ایـن سـاز تنها یک سـازکوبه ای نیسـت بلکـه بـه عنـوان یـک سکوئنسـر موسـیقی بـا دسترسـی بـه بانک های صـدا و نیـزگام و تونال نیزمی باشـد، ضمـن اینکه قابلیت رکـورددرون خـودش را بـرای ثبـت پروژههای جدیـد دارد.

·         ری اک تیبل/ Reactable

Reactable یـک سـاز الکترونیکـی همـراه بـا یـک میـز و (Interface) واســـط لمســــی مــدولار اســـت کــــه بوسیلـــه کمپــــانی Music technology group و به عنوان یـــــک پروژه توســـــط Alonso Marcos , Kaltenbrunner Martin، Jordà Sergi و Geiger Günter در دانشـگاه Pompeu Fabra در بارسـلونای اسـپانیا اختراع شد. Reactable یـک میزگـرد نیمـه شـفاف اسـت که صفحـه نمایش آن در یـک فضـای تاریـک بـه کمـک صفحه نـور پس زمینـه، آبی رنگ به نظـر میرسـد. بـا قـرار دادن بلوکهایـی مکعبـی شـکل (ماژولهایی ماننـد اسـیالتور، فیلتـر، سکوئنسـر…) بـروی میـز، سینتیسـایزرهای مجـازی مـدولار شـروع بـه تولید صـدا، جلوه هـای صوتـی ودر صورت مهـارت در چیدمـان آنها ایجـاد موسـیقی مینماید.انـواع مختلفـی از ماژولها بـه نمایندگی از سینتیسـایزر آنالوگ در Reactable وجـود دارند مثل: VCO,VCF,LFO…, دو مـاژول دیگــــر نیـــز یکـی بـه اســــم رادار کــــه یــــک Periodic Trigger( محـرک متنـاوب) اسـت وجـود دارد که محرک اولیـه بقیـه ماژول هـا اسـت و دیگری بـه اسـم توناالیـزر (Tonalizer ) کـه موجـب میشـود صداهای تولید شـده توسـط اسـیالاتور VCO در محـدوده نتهـای موسـیقی باشـند. اپلیکیشـن ایـن سـاز باهمیـن نـام بـرای سیسـتم iOS در آیفون و آیپد طراحی شـده و با نـــرم افزار تــــولید موسـیقی Ableton Live سـازگار و قابـل اسـتفاده و بـرای آشـنایی بـا طرزکار آن قابل دسترسـی اسـت.

 

نتیجه

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ادوات ساز نیز تغییرات زیادی کرده است نسل های جدید همیشه به دنبال سازهای هیجان انگیز و خاص میگردند در این مقاله ما شما را با چند ساز جدید و الکترونیک آشنا کرده ایم امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید.

در صورت داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این سازها ممنون میشیم با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد