ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز کمانچه چیست؟ چرا جایگاهش در فرهنگ ایران مهم است؟+ آشنایی و تاریخچه

کمانچه، سازی اصیل و سنتی و با قدمتی در فرهنگ و تاریخ ایران است. ساز کمانچه که از ساز های ملی موسیقی ایران است، در دسته ساز های زهی کمانه ای قرار می گیرد. ساز کمانچه در خاوردور و خاورمیانه، و به علت گستره زیاد و ظریفی صدا به طور معمول نواخته می شود.

نوازندگان این ساز می توانند با استفاده از مهارت های خود، صدایی بسیار لذت بخش و گوش نواز تولید کنند. ساز کمانچه شباهت هایی به ساز رباب و قیچک دارد. این شباهت ها شامل ساختار و نحوه نواختن این ساز ها به یکدیگر است. به طوری که در کتاب سرگذشت موسیقی ایران اثر روح الله خالقی، کمانچه تکامل یافته ساز رباب خطاب شده است.

  ادامه مطلب ...

ساز قانون چیست؟ آیا ساز قانون همان سنتور است؟

qanun

سازقانون، در دسته ی سازهای زهی قرار می گیرد که  اغلب به صورت انفرادی و گاهی با گروه نواخته می شود و بیشتر هم در مناطق خاورمیانه رواج دارد.

این ساز نوعی گودی بزرگ با صفحه تخته نازک ذوزنقه ای است که به دلیل صدای ملو درام منحصر به فرد خود مشهور است و به وسیلهٔ دو انگشت سبابه و دو مضراب نواخته می‌شود. 

ادامه مطلب ...

موسیقی باروک (فرم ها، هنرمندان و تاریخچه)

موسیقی باروک

موسیقی دوران باروک (Baroque) نوعی موسیقی هنری غربی است که دوره بعد از رنسانس و قبل از کلاسیک است. بازه زمانی دوره باروک تقریبا بین سال های 1600 و 1750 میلادی است. این دوره به سه بخش آغازین (سال 1600 تا 1640 میلادی)، میانی (سال 1640 تا 1680 میلادی) و پایانی (سال 1680 تا 1750 میلادی) توسط موسیقی دانان و تاریخ نویسان تقسیم بندی شده است.

  ادامه مطلب ...

ساز درام چه سازی است؟

drums

درامز یا درام به انگلیسی (Drum, Drums)  مجموعه‌ای متشکل از طبل‌ها و سنج‌ هایی است که روی پایه نصب می‌شود و همین طور سازهای کوبه‌ای که در کنار هم یک ساز واحد و مستقل را تشکیل می‌دهند.

درامز از سری ساز های Percussion یا کوبه ای محسوب می شود. این ساز، معمولاً در موسیقی جاز، راک، متال، بلوز و پاپ پرکاربرد است.  ادامه مطلب ...