ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

منظور ازساز هنگ درام یا هند پن چیست؟کارکرد این ساز چگونه است؟

آیا تا به حال ساز هنگ درام به گوشتان رسیده؟چگونه این ساز نواخته میسود؟

Hang تلفظ آلمانی:( haŋ) ؛ نوعی ساز موسیقی به نام handpan است که در کلاس idiophone قرار می گیرد و از سازه فولادی کارائیب تشکیل می شود. توسط فلیکس رونر و سابینا شورر در برن ، سوئیس ساخته شده است. نام شرکت آنها PANArt Hangbau AG است. از Hang گاهی اوقات به عنوان طبل آویز یاد می شود ، اما مخترعین این را اصطلاح غلطی می دانند و استفاده از آن را شدیداً دلسرد می کنند.

  

ساز از دو نیمه پوسته ورق فولادی نیترید کشیده شده و عمیق ساخته شده است که در لبه به هم چسبانده می شوند و داخل آن را توخالی می کنند و شکل یک عدسی محدب را ایجاد می کنند. سمت بالا ("دینگ") دارای یک "نت" مرکزی است که در آن چکش خورده و هفت یا هشت "قسمت زمینه" در اطراف مرکز چکش خورده است. پایین ("Gu") یک سطح ساده است که دارای یک سوراخ نورد شده در مرکز با یک نت تنظیم شده است که می تواند هنگام برخورد لبه ایجاد شود.

Hang از برخی از اصول اولیه فیزیکی به عنوان یک فولاد استفاده می کند ، اما به گونه ای اصلاح شده است که به عنوان تشدید کننده هلمولتز عمل می کند. ایجاد Hang نتیجه سالها تحقیق در مورد فولاد و سایر ابزار بود. مخترعین Hang همچنان به اصلاح شکل و مواد ادامه داده و در طی سالها تغییرات مختلفی را ایجاد کرده اند.

نام Hang از یک کلمه آلمانی برنیایی آمده است که دارای دو معنی است ، یکی از آنها دست و دیگری دامنه تپه اشاره به شکل محدب آن دارد. این علامت تجاری و دارایی ثبت شده PANArt Hangbau AG است.

اصطلاحات بد در ساز هنگ درام

در حالی که PANArt در مرحله گسترش به بازارهای خارج از کشور بود ، تولیدکنندگان دیگر شروع به تولید محصولات مشابه کردند. این منجر به استفاده از نام سازهای مختلف شد. امروزه برخی از نام های رایج عبارتند از: طبل زدن ، هند پن ، پانتام ، کوبولا و غیره. هنوز هم ، هنگ درام همچنان رایج ترین است ، اگرچه نامی که توسط مخترعان تایید نشده است. به گفته فلیکس و سابینا ، هنگ درام کاملاً اهانت آور به نظر می رسد ، زیرا این ساز مانند طبل نواخته نمی شود و همچنین به تلاطم عاطفی و ذهنی اشاره دارد. در زبان سوئیسی-آلمانی ، Hang در واقع به معنی "دست و تپه" است.

 

نحوه نواختن ساز هنگ درام یا هند پن

چند عامل وجود دارد که بر کیفیت صدا تأثیر می گذارد - قرار دادن و تکنیک. هند پن توخالی است و در قسمت زیر آن یک دهانه دارد. برای دستیابی به صدای گسترده و غنی ، دهانه باید باز بماند. دستی را می توان در دامان خود نگه داشت و یا یک پتو یا بالش نرم برای آن تنظیم کرد. سطوح جامد و سخت مانع صدا می شوند تا صاف به نظر برسد. بسته به صدایی که می خواهید ایجاد کنید ، می توانید با انگشتان خود مناطق تنومند را بزنید یا از چوب های ساخته شده سفارشی استفاده کنید. آنها از چوب کاج ساخته شده اند ، که به صورت محلی در لتونی رشد می کنند و در پشم پیچیده می شوند. چوب ها امکان تولید صدای سبک و غنی تر در مقایسه با صدای ایجاد شده فقط توسط دست را فراهم می کنند.

نیمه بالایی هند پن دارای هشت نت است که به صورت دایره ای مرتب شده اند و باعث پیشرفت از بالاترین به پایین ترین سطح می شوند. این جهت گیری دایره ای به بازیکن اجازه می دهد تا با حرکت مناسب دست راست و چپ به راحتی از یک نت به نت دیگر برود.

نیمه پایینی Hang دارای یک دهانه گرد است که با نام Gu شناخته می شود. اندازه این دهانه هنگام ساخت سازه تغییر می کند و وظیفه ایجاد زنگ های مختلف را دارد. ضربه زدن به لبه Hang به سمت طرف Gu می تواند نت های بالایی را حفظ کند در حالی که کشیدن یک چوب روی سطح باعث ایجاد یک لرزش مانند صدا می شود. همچنین می توان با زدن کمان به سطح آن مانند کاسه آواز صدا کرد.

این سازها توسط هنرمندی ساخته شده است که در خط ساحلی دریای بالتیک زندگی می کند. او زندگی خود را وقف ساده و زیبا زیستن کرده و برای خود یک خانه کوچک چوبی در جنگل ساخته است.

استفاده از هند پن یا هنگ درام در زندگی روزمره خود

هند پن ابزاری بسیار ارزشمند برای تهیه در خانه است ، به ویژه برای خانواده هایی که بچه دارند. هنگام خواباندن بچه ها یا به عنوان صدای پس زمینه برای آرامش بخشیدن به یک خانه و افراد خانه ، می توان آن را پخش کرد. افراد در هر سنی می توانند بدون تجربه و آموزش گذشته ساز بزنند.

هند پن گزینه مناسبی برای موسیقی حرفه ای و پروژه های سینمایی به عنوان صدای پس زمینه است. دستگیره های صوتی برای ایجاد جو آرام بیشتر مناسب است. صدا زمینی است و می تواند صداهای آسمانی را نشان دهد.

از هند پن اغلب در صدا درمانی استفاده می شود و می توان آن را با سایر سازهای سنتی مانند زنگ های کوشی ، کالیمبا ، کاسه های آواز تبتی ، گونگ و غیره ترکیب کرد. در عمل این دستگاه اغلب روی بدن فرد قرار می گیرد. همچنین در روش های درمانی سونا از هنگ درام ها برای اهداف درمانی استفاده می شود.

روش نگه داری از ساز هنگ درام

پس از خرید هنگ درام با دقت و مراقبت با ساز برخورد کنید. هنگ‌ درام با توجه به این که سازی است از فلز سخت، ولی رینگ‌های ساز یا همان فرورفتی و برجستگی‌های صفحه رویی، نازک و آسیب پذیر می‌باشند. همچنین ضربه شدید و محکم باعث می‌شود نت‌های آن از کوک خارج شود. در ضمن داشتن انگشتر و دستنبد نیز خط و خش بر روی بدنه ساز وارد می‌کند و باعث از بین رفتن زیبایی ساز می‌شود.

نتیجه

ساز هنگ درام که امروزه یکی از محبوب ترین سازهایی است که بیشتر جوانان صدای آن را میپسندند .و صدای دلنشین و آرامش بخشی دارد..ما در این مقاله تاریخچه این ساز و نحوه زدن این ساز را با شما به اشتراک گذاشته ایم.امدیدواریم از خواندن آن لذت ببرید.

اگر اطلاعات بیشتری در مورد این ساز دارید خوشحال میشویم با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد