ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

کتاب موسیقی الکبیر فارابی

در این مقاله قصد داریم کتاب الموسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی را شرح دهیم. کتاب موسیقی کبیر یکی از ارزشمندترین کتابهای تاریخ موسیقی جهان و یکی از مهمترین نوشته های ابونصر فارابی در زمینه موسیقی است.

  

فارابی و موسیقی

فارابی اولین فردی است که نام خوانینگر (خواننده) معروف را در دربار خسرو پرویز گذاشت. فارابی همچنین در مورد دو نوع طنین بغدادی و خراسانی در کتاب الموسیقی الکبیر صحبت می کند. او همچنین در مورد سر شاه رود و شکل آن صحبت می کند. فارابی در کتاب احساء العلوم در تعریف موسیقی می گوید: علم موسیقی به طور کلی در مورد آگاهی از انواع ملودی ها و اینکه ملودی ها از چه چیزی تشکیل شده اند و ملودی ها برای چه عرض نوشته می شوند و ملودی ها چگونه هستند بحث می کند. ساخته شده و آنچه باید انجام دهند تا تأثیر آنها بیشتر و لذت بخش تر شود.


فارابی چهار کتاب در زمینه موسیقی دارد:


کتاب در آمار راهبانان

کتابهای نقره ای

کتاب کلمات در موسیقی

کتاب الموسیقی الکبیر


کتاب الموسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی کاملترین و بزرگترین کتاب در زمینه موسیقی است که از آغاز اسلام به زبان عربی نوشته شده است. این اثر همه موضوعات اصول موسیقی و مبانی آن ، علوم نظری و عملی و افراد وابسته به آن را پوشش می دهد و یک مرجع تاریخی کامل در هنر موسیقی است.


به گفته فارابی ، در ابتدای کتاب ، این کتاب با کتاب دیگری همراه شد که در آن نویسنده نظریه های دانشمندان قبلی در هنر موسیقی را شرح داده و اشتباهات آنها را تصحیح می کند ، اما ظاهراً این کتاب مفقود یا ناشناخته باقی مانده است.


این کتاب یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی به زبان عربی است که به دلیل تعدد مطالب ، قدمت اصطلاحات به کار رفته ، عمق معانی ، اشکال خواندن و درک مطلب و فقدان نسخ خطی کامل در کتابخانه های عمومی است. و همچنین این واقعیت که تحقیق چندان مفید نبود ، و توضیح معانی و توضیح مشکلات موضوعات نیاز به دانش در چنین موضوعاتی داشت ، و همچنین استخراج معانی از منابع مختلف برای درک محتوا ، تخصص و فراغت زیاد مورد نیاز بودند آنها به کتاب مراجعه کرده یا برخی از آن را در زمان مناسب مورد توجه قرار داده اند و به آن بسنده کرده اند.


مطالب کتاب الموسیقی الکبیر

کتاب الموسیقی الکبیر دو جلد است که فارابی از آنها به عنوان کتاب اول و کتاب دوم نام برده است. کتاب اول (جلد اول) محصول اندیشه و نظر مولد فارابی است که فصل های موسیقی شناسی را با تأمل دقیق جمع آوری کرده است. اما کتاب دوم (جلد 2) درباره نظرات دیگران است که فارابی آنها را نوشته و ویرایش کرده و سپس تحلیل و ارزیابی کرده است. در واقع فارابی پس از شناخت نظرات دیگران که در جلد دوم گردآوری کرده است ، محتوای جلد اول را بر اساس نظرات خود گردآوری کرده است.


موضوع اجزای کتاب موسیقی الکبیر

جلد اول موجود است ، اما متأسفانه جلد دوم موجود نیست و هنوز نسخه ای از آن پیدا نشده است. با این حال ، مطالعه کتاب الموسیقی الکبیر فارابی به کتاب اول محدود می شود. کتاب اول در دو بخش (بخش) تنظیم شده است. قسمت اول درباره ورود به هنر موسیقی و قسمت دوم درباره خود هنر موسیقی است. در قسمت اول ، عمدتا به مسائل نظری (ماهیت و قلمرو دانش موسیقی) درباره هنر موسیقی می پردازد و شامل تعاریف و اصطلاحات ، استعدادها و شناختها و مهارتها و همچنین مسائل نظری است که در عمل استفاده می شود. با این حال ، در قسمت دوم ، بیشتر به مسائل عملی (تولید محصولات موسیقی) می پردازد و شامل بحث هایی در مورد اصول آهنگسازی ، انواع سازها و نحوه استفاده از این اصول در سازها برای تولید آهنگ است.


موضوع اصلی کتاب الموسیقی الکبیر هنر موسیقی است: "قسمت دوم"؛ اما معرفی فارابی در طرح درباره شناخت موسیقی است: "قسمت اول"؛ آنچه برای مطالعه و مطالعه بیشتر مفید است تا بتوان از مطالعات نظری هنر استفاده کرد ، بیشتر از قسمت اول و در مواردی نکاتی از قسمت دوم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد