ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز هنگ درام چیست؟

hang-drum-instrument

هنگ درام (Hang Drum) یکی از موفق ترین سازهای ابداعی قرن جدید است. جالب ترین ویژگی این ساز، صدای منحصر به فرد آن است که نظر هرشخصی با هر سلیقه ی موسیقی را پوشش می دهد.   


 

تاریخچه ساز هنگ درام

بسیاری از افراد، هنگ درام یا هندپن را سازی جدید می دانند اما حقیقت این است که شاید اخیرا شهرت زیادی پیدا کرده باشد، اما از زمان اختراع و استفاده از آن در موسیقی حدودا دو دهه گذشته است. 

ایده ابداع هنگ درام از سازی فلزی که در سال 1700 میلادی در آمریکای جنوبی و آفریقا مورد استفاده بوده، الهام گرفته شده است. با اینکه ایده اولیه ساخت سازهایی مانند هنگ درام، معمولا ریشه قدیمی دارند، اما هنگ درام در سال ۲۰۰۰ توسط دو فرد سوئیسی به نام های فلیکس روهنر و سابینا شرر، رونمایی و به رسمیت شناخته شد. 

نحوه نواختن هنگ درام

hang-drum-instrument

قانون خاصی در مورد چگونگی نواختن با هنگ درام وجود ندارد. شما در انتخاب سبک نواختن آزاد هستید. حتی اگر نوازنده حرفه ای نباشید هم، از روز اول میتوانید به راحتی این ساز را بنوازید و صدای دلنشینی ایجاد کنید و باعث شگفت زدگی اطرافیانتان بشوید. این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته که همیشه نگران سختی یادگیری یک ساز بوده اند.

به همین علت هر روز تعداد بیشتری از افراد، نواختن با هندپن را به عنوان راهی برای رسیدن به آرامش و یادگیری موسیقی انتخاب می کنند.

ساختار ساز هنگ درام 

hang-drum-instrument

هنگ درام یا هندپن در نگاه اول شبیه سفینه فضایی در فیلم های تخیلی و یا سپرهای جنگی دوران قدیم است. این ساز از دو صفحه‌ دایره شکل بالایی و پایینی از جنس استیل نیتریت شده، ساخته شده، که به صورت قرینه در لبه به هم متصل می شوند. میان این دو قسمت، فضای خالی به شکل عدسی محدب تشکیل می شود.

قسمت فوقانی آن که (دینگDing/) نامیده می شود، مرکز نت است و با فرورفتگی هایی که با چکش روی فلز ایجاد شده، چند نت را در خود ایجاد کرده است. معمولا قسمت دینگ دارای هفت یا هشت نت است. قسمت زیرین که (گو/Gu) نامیده می شود دارای یک حفره عمیق لوله ای شکل است. یک نت خاص برای این حفره تنظیم شده که با نواخته شدن لبه ها تولید می شود. 

این ساز 52 سانتیمتر قطر و 24 سانتیمتر ارتفاع دارد و همینطور در حال تکامل است؛ در سال های 2003 تا 2008 نسخه های دیگری از آن ساخته شد.

هنگ درام کوک ثابت دارد، یعنی به صورت دستی قابل کوک کردن نیست، بنابراین این ساز به صورت دیاتونیک ساخته می شود. نوع گام مورد نظر خود را قبل از خرید انتخاب کنید، تا کوک ساز طبق سلیقه موسیقی تان باشد.

نحوه نگهداری هنگ درام


hang-drum-instrument

با هنگ درام با دقت و مراقبت برخورد کنید. هنگ‌ درام با توجه به این که سازی ساخته شده از فلز سخت است ، اما رینگ های ساز یا همان فرورفتی و برجستگی های صفحه رویی، نازک و آسیب پذیر می باشند. بنابراین ضربه شدید و محکم باعث میشود نت های آن از کوک خارج شود. در ضمن داشتن انگشتر و دستبند سبب ایجاد خط و خش بر روی بدنه ساز میشود.

صفحه های هنگ درام به مرور در گرما و سرمای شدید از کوک خارج می شوند. این موارد کاملا بستگی به متریال ساز، شرایط محیطی شما و نحوه نگهداری دارد. اگر هنگ درام شما از متریال استاندارد و با کیفیت ساخته شده باشد و شما هم از ساز خوب نگهداری کنید، معمولا دوام بالایی خواهد داشت.

یکی از روش های نگهداری هنگ درام و جلوگیری از آسیب دیدن فلز بدنه آن، استفاده از روغن های مخصوص نگهداری هنگ درام است. که معمولا کنار خود ساز ارائه می شود یا به صورت جداگانه قابل سفارش است.

علت گرانبها بودن هنگ درام

hang-drum-instrument

هنگ‌ درام جزء سازهای گرانبها محسوب میشود و میتوان گفت، سخت و زمان بر بودن پروسه ساخت ساز و تعداد اندک سازندگان آن در سراسر دنیا، علت گرانبها بودن آن است. 

این ساز در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خصوص در میان قشر جوان دارد، با این حال تعداد کل سازندگان آن شاید چند به صد نفر برسد. هنگ درام ها معمولا به صورت دستساز در کارگاه تولید می شوند. انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز، احتیاج به ساعت ها و روزها وقت، برای فرم دادن آن دارد.

رسیدن به نت ها با کوک درست، یکی از مراحل سخت فرآیند تولید هنگ درام است که معمولا با دستگاه مخصوص یا چکش کاری صورت می گیرد. ساخت هنگ درام یک پروژه زمانبر است که دقت، مهارت و امکانات زیادی میخواهد، تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت های آن به درستی ادا شود.

استفاده از هنگ درام در زندگی 

hang-drum-instrument

هنگ درام برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، بسیار کاربردیست. هنگام خواباندن بچه ها میتوان از آن به عنوان صدای پس زمینه و برای آرامش بخشیدن به افراد خانه استفاده کرد.

این ساز در بین مربیان یوگا و درمان گران موسیقی محبوبیت زیادی دارد و امروزه استفاده از آن در جلسات مدیتیشن بسیار رایج شده است. همچنین در روش های درمانی سونا، از ارتعاشات هنگ درام برای اهداف درمانی استفاده می شود.

کلام آخر

ساز هنگ درام یکی از ساز های جدید و پرطرفدار میان جوانان میباشد، که با صدای دلنواز خود به شهرت و محبوبیت بسیاری دست یافته است. در این مقاله، شما را با ساز هنگ درام و نکات مهمی که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید، آشنا کردیم. 

امید است با بهره گیری از نکاتی که در این مقاله گفته شد، بهترین انتخاب خود را داشته باشید. پیشاپیش از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما جهت بهبود مطالب وبلاگ متشکریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد