ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

تاریخچه موسیقی راک چیست؟

موسیقی راک

این گونه ی موسیقی در دهه پنجاه میلادی، به عنوان «راک اند رول» شکل گرفت، موسیقی راک، ترانه عامیانه اعتراضی است و در دهه ی شصت و بعد از آن، به صورت سبک های مختلف موسیقی، مخصوصا در بریتانیا و آمریکا، گسترش یافت.
در ادامه ی این مطلب راجع به موسیقی راک و سبک های وابسته به آن میپردازیم... 

 


موسیقی راک چیست؟

راک یکی از سبک های متداول و تاثیر گذار موسیقی راک است، این عبارت از فعل to rock به معنای جنباندن و تکان خوردن است. در دهه ی شصت که موسیقی راک در انگلیس رایج شد، این سبک عمومی تر و مردمی تر و تبدیل به پدیده ی فرهنگی بین المللی شد.
ابتدا زمانی که موزیسین های راک، موسیقی ریتم اند بلوز و کانتری را تلفیق کردند، راک دارای ویژگی مشخصی مانند آنارشیسم بود، ولی بعدها این موسیقی به سمت ایجاد تحول و کسب مهارت رفت.
موسیقی راک با راک اند رول متفاوت است، منشاء موسیقی راک شرایط خاص اجتماعی، سیاسی دهه شصت است، ویژگی های این موسیقی در آن است که از ساز های برقی استفاده و صدای آن توسط آمپی فایر های قدرت مند، تقویت و از بلندگو ها پخش میشده و از لحاظ فرم به شکل آزاد تری است.
گروه های سبک راک اند رول نیز با توجه به شرایط روز و استفاده از المان های موسیقی راک، به گروه های راک تبدیل شدند، و حضور خود را در موسیقی تثبیت کردند.
الویس پریسلی، یکی از موفق ترین و مهم ترین شخصیت های راک اند رول و تاریخ سبک راک، نام برده میشود.


اوج تبلور سبک راک 

پس از آن که موسیقی راک، پرطرفدار ترین سبک موسیقی در دنیا شد، در همان دوره، گروهی با اضافه کردن المان های «سایکدلیک» به موسیقی سبک راک، باعث شد این گروه به افسانه ای ترین گروه های تاریخ تبدیل شود، و دوران اوجی برای این سبک باشد.
تاثیری که گروه پینک فلوید روی این سبک گذاشت بی نظیر بود. اجرای آن ها، یک فضا و یک داستان را روایت میکند، از بهترین نمونه های این آلبوم که تاثیر قابل توجهی روی سبک پراگرسیو راک داشت، میتوان به آلبوم Dark side of the moon اشاره کرد. 

پینک فلوید

خصوصیات موسیقی راک 

مشخصه ی راک، ملودی آوایی و صوتی همراه با هارمونی است، که توسط سازهای گیتار الکتریک، گیتار بیس، درامز، که با تاکید روی ضرب های قوی، پشتیبانی میشود.
موسیقی راک با تاکید بر اجرای زنده، نوازندگی و اصالت ایدئولوژی، در رده ی بالاتری نسبت به موسیقی پاپ قرار گرفت، این سبک همچنین نیروی محرکی برای جنبش های سیاسی و فرهنگی بود.


سبک های موسیقی راک

موسیقی راک از لحاظ وسعت زیر شاخه ها، بسیار متنوع و گسترده است، و از نظر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی و گستردگی طرفداران بین سایر سبک ها مورد توجه است. 


سبک هایی از زیر ژانر های موسیقی راک : 
Pop rock and instrumental-rock and roll-garage rock-blues rock-psychedelic rock-progressive rock
Jazz rock-glam rock-soft rock-hard rock-punk rock-grunge-indie rock


هارد راک

این سبک در اواخر دهه ی شصت رشد کرد و تحولی در موسیقی راک ایجاد کرد. بداهه نوازی در هارد راک کمتر از بلوز است و خشونت سبک هوی متال را ندارد، گرچه همان صدا های خشن و سولو های طولانی، در هارد راک نیز هست.
از پرنفوذ ترین گروه های سبک هارد راک، میتوان لدزپلین را نام برد.

لد زپلین


پانک راک

اواخر دهه شصت و هفتاد، رخداد های اجتماعی مانند تورم، بیکاری و جنگ ویتنام، در موسیقی آن دوره تاثیر گذار بود. 
در آن دوره، موسیقی حالت فرار از واقعیت داشت و با مسائل روزمره زندگی فاصله گرفته بود. در این زمان، گروه های پانک انگلیسی با تاثیر از این جو، این سبک را گسترش دادند.
از معروف ترین و اولین گروه این سبک، سکس پیستولز را میتوان نام برد.


سافت راک

این سبک در اوایل دهه هفتاد پایه گذاری شد، در موسیقی سافت راک، بر نوازنده تاکید بیشتری نسبت به خواننده دارد.
سافت راک در طول دهه ی هفتاد، موسیقی تلفیقی هم عصر خودش را تحت تاثیر قرار داد. گروه فلیت ورد مک، معروف ترین گروه دهه ی هفتاد در این سبک است.


با شروع دهه هشتاد، سبک راک در حال از دست دادن موفقیت تجاری اش بود و به نظر میرسید که جذابیتش کمرنگ شده، در همچین موقعیتی، زیر ژانر های سبک راک شروع به اثبات برتریشان کردند.


گرانج

اوج درخشش این سبک از موسیقی راک در دهه نود اتفاق افتاد و به محبوب ترین سبک این دهه تبدیل شد، این محبوبیت نتیجه خلاقیت کرت کوبین و بقیه اعضای گروه نیروانا بود، سبکی که محصول هوی متال و پانک بود. 


در انتها، موسیقی راک، زیبایی و جنبه های هنری زیادی دارد و یکی از قدیمی ترین سبک های موسیقی است، امیدوارم با اطلاعات راجع به این سبک از موسیقی، لذت ببرید.


نظرات و پیشنهادات و سوالات شما را پاسخگو هستیم، با تشکر از همراهی شما.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد