ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز پیانو چیست؟

ساز پیانو
موسیقی از طبیعت و جهان انسان، راه جدایی ندارد. انسان همیشه طالب طنین زیباست. صدای پیانو شایسته این است که، روح ما را با موسیقی جلا ببخشد.
ساز پیانو در ابتدا ابزار موسیقی اکوستیک بود، در حال حاظر به عنوان کامل ترین ساز شناخته میشود، تولید محدوده ی گسترده ای از اصوات، دلیل این نسبت است. 
برای آشنایی با مکانیک این ساز و تاریخچه آن، ادامه ی مطلب را مطالعه کنید... 

 


تاریخچه ساز پیانو 

در سال 1700 میلادی، بارتولومئو کریستوفوری، پیانو را در ایتالیا اختراع کرد. این ساز در ابتدا «گراوی چمبالو کول پیانو ا فورته» نامگذاری شده بود؛ (PIANO) به معنی ملایم و (FORTE) به معنی صدای قوی، است. که به مرور نام مختصر پیانو را به خود گرفت. اولین پیانو ها فاقد پدال بودند که در طول قرن هجدهم کامل تر شدند.
در قرن هجده، تنها طبقه ی اشرافی امکان در اختیار داشتن پیانو را داشتند، نواختن پیانو، جزو مهارت هایی بود که هر دوشیزه ای قبل ازدواج باید آن را یاد میگرفت، اما در اوایل قرن نوزده، به مرور با پشرفت اقشار متوسط، پیانو به خانه ی اکثریت جامعه راه پیدا کرد، همین موضوع سبب پیشرفت این ساز و موسیقی شد.  

 
موسیقی دانان، پیانو را مادر سازها میدانند، پیشرفت و محبوبیت جهانی این ساز را مدیون یک مقاله از نویسنده ی ایتالیایی هستیم.


انواع شکل و کارایی پیانو 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پیانو به سه نوع تقسیم میشود.
به جز ارگ کلیسا پیانو بالاترین و گسترده ترین دامنه صوتی در بین سازها را دارد، معمولا هشت اکتاو دارد و حدودا از 27 تا 4186 هرتز، فرکانس تولید میکند. در صورتی که اصولی ترین خواننده ها قابلیت خواندن سه اکتاو و ساز ویولن قادر به تولید نهایتا پنج اکتاو است.


گرند پیانو (Grand piano)

گرند پیانو

این نوع پیانو به سه سایز، small-medium-large که کوچکترین آن، یک متر و هشتاد سانتیمتر و بزرگترین آن سه متر، گاها بزرگتر، موجود است، که معمولا برای کنسرت ها استفاده میشود. 

دیواری یا اکوستیک

این پیانو از لحاظ سایز مناسب برای خانه ها یا مکانی که محدودیت فضا دارند است. تفاوت این مدل با گرند پیانو، تنها در فرم عملکرد چکش آن است. 

پیانو الکتریک

تفاوت این نوع پیانو، داشتن سنسوری است که چکش به آن برخورد میکند و صدا از طریق بلندگو به گوش ما میرسد.


اجزای پیانو 

فریم، ساند بورد، کلاویه، سیم، پدال و اکشن ساز پیانو.

پدال:

سه نوع پدال در پیانو موجود است:
پدال نرم: این پدال در سمت چپ پیانو است، همان گونه که از اسمش پیداست، برای کم شدن صدای نت مورد استفاده قرار میگیرد، پدال نرم یا کم صدا، ابزار مناسبی برای وهم آلود کردن قطعه است. 
پدال سوستنوتو: این پدال که در بین دوپدال دیگر قرار میگیرد، وظیفه نگه داشتن نت ها است، در واقع وقتی یک نت را مینوازید و این پدال را فشار میدهید، فقط صدای آن را در زمانی طولانی تر میشنوید.
پدال دمپر: میتوان برای پدال دمپر اصطلاح غلظت صدا را به کار برد، اگر یک نوازنده پیانو فقط کلمه پدال را به کار ببرد، منظور همه ی آن ها، پدال دمپر است.
این پدال در سمت راست پیانو قرار دارد، در حقیقت با گرفتن این پدال، تا وقتی که پایتان را از روی آن بر ندارید، صدای ساز قطع نمیشود، از این پدال برای تکنیک لگاتو استفاده میشود.

فریم: 

فرم پیانو، ورقه های نازک و منعطف چوب است که بدنه و اسکلت پیانو را در بر میگیرد. برای آسیب ندیدن چوب و از پوشش پلی اورتان استفاده میکنند، که در صورت آسیب دیدن قابلیت ترمیم دارد.

کلاویه: 

کلاویه ها، همان کلید های سفید و سیاه هستند که نوازنده با ضربه زدن به آن قطعه ای را مینوازند، ساده به نظر میرسند، اما پیچیدگی خاصی در ساختار آن وجود دارد، که میتوان به برش متفاوت و دقیق هر یک از کلید ها، مقدار سرب استفاده شده و همچنین نحوه اندازه گیری جایگاه دقیق و تعادل هر کدام، اشاره کرد.


نگهداری از پیانو

پیانوها سازهای ظریف در عین حال قدرتمند هستند، تکنیک های خاصی برای حمل پیانو، به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای آن استفاده میکنند.
پیانو به طور منظم باید کوک شود، برای اطمینان از درستی مکانیزم های کلیدی و چکش ها، این ساز نیازمند نگهداری منظم است.


پیانیست های معروف تاریخ

بتهوون
شوپن
موتسارت 
سباستین باخ
هایدن
فرانتس لیست
سرگی راخمانینف
روبینشتاین
یانیس کریسومالیس


نوازنده پیانو

نوازنده پیانو

یک نوازنده پیانو، پس از تلاش بی وقفه، در قدم اول باید عاشق موسیقی باشد، تمرین کردن باید جزو جدا نشدی از روتین زندگی یک نوازنده حرفه ای باشد.
برای این که صحیح و خوب بنوازد، با صبر زیاد و بی عجله، تمرین اصولی را یاد بگیرد، باید خوب گوش کند وشنونده حرفه ای باشد.


نواختن پیانو

پیانو به واسطه ی ضربه نوک انگشتان، به کلاویه نواخته میشود، به طوری که باید دست را بلند کرده و بعد با نوک انگشت مورد نظر روی کلید فرود بیاوریم. محل قرار گیری انگشتان و دست روی کلاویه، در نواختن آن اهمیت دارد. 


پیانو، ساز جادویی، قدرت صدای این ساز، بدون آن که بدانید شما را از زمان و دنیای مادی جدا میکند، پیانیست ها به واسطه سازی که مقابل آن ها قرار دارد، میتوانند با قطعه ای که مینوازند، شما را جادو کنند. چشمان خود را ببندید و هنگامی که موسیقی توسط پیانو نواخته میشود، به صدای آن گوش دهید. متوجه میشوید که راجع به این ساز اغراق نکرده ایم.


در آخر
آهنگ و نوا در این جهان، تداعی کننده شور و عشق در زندگی انسان است، روح با موسیقی تجلی داده میشود و به پرواز در می آید.
برای این که بتوانیم با وجود تمام ناملایمات، زندگی کرده و از اندوه فارغ شویم نیازمند موسیقی هستیم.


امیدوارم این مطالب شما را برای گوش دادن به موسیقی توسط این ساز فاخر، ترغیب کرده باشد.
منتظر نوشتن نظرات و انتقادات شما هستیم. از همراهی شما سپاس گذاریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد