ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز درامز چیست؟

ساز درام

حتما در موسیقی سبک جاز یا راک شنیده اید، که نوازنده با دو چوب بر ابزارها و طبل هایی که دور تا دور آن را پر کرده میکوبد،
به این مجموعه سازهای کوبه ای که روی پایه نصب میشوند، ساز درامز (Drum) میگویند.
در ادامه به تاریخچه این ساز، نحوه نواختن و کارکرد آن میپردازیم.   

تاریخچه ساز درامز

قدمت این ساز، تقریبا به قدمت نسل بشر میباشد، این ساز از قدیمی ترین سازهای موسیقی است، که ابتدایی ترین آنها از قرار گرفتن تکه های سنگ یا چوب بر روی گودی ها ساخته میشد و یا با استفاده از تنه ی درختان توخالی که پوست حیوانات را روی این تنه ها میکشیدند، با ضربه های دست نواخته میشد، به مرور طی مراسمات مذهبی، این ساز تبدیل به آیین مهم در فرهنگ های مختلف شد.
امروزه در کنسرت ها، رژه های نظامی و اجراهای ثابت از این ساز استفاده میشود.


ساز های اصلی درام 

این ساز با ابزاری مانند، چوب و پدال، توسط دست و پا نواخته میشوند، به نوازنده این ساز درامر میگویند.
مجموعه سازهای کوبه ای مورد استفاده در درامز ممکن است با ترکیبات مختلفی از سازهای کوبه ای الکترونیک یا سازهای اکوستیک، اجرا شود، این سازها شامل:
Bass drum-floor tom-snare drum-tom tom-hi hat-crash cymbal-ride cymbal-splash cymbal-china cymbal


ساختار ساز درامز

پیشرفت در طراحی این ساز منجر به ساخت کاسه هایی با پوسته هایی با شکل خاص شد، اما امروزه ساختار درامز، بدنه های چوبی و پوسته ای از جنس طلق است، که در دو طرف طبل قرار دارند، همچنین سوراخ هایی در کنار بدنه برای خروج صدا قرار گرفته است.


انواع چوب‌های درامز

چوب های درامز

معروف ترین چوب هایی که در ساخت این ساز استفاده میشود:
چوب گردو آمریکایی (Hickory): مشخصه این چوب، خاصیت ارتجاعی و مقاوت بالا است، این چوب بسیار پرطرفدار است.
چوب افرا (Maple): این چوب نسبتا سبک است و اکثرا در کنسرت های جاز و کارهای استودیویی یا اجرا در سمفونی، کاربرد دارد.
چوب بلوط (Shira kashi oak): در سال 1957، شرکت pro mark این چوب را به دنیا معرفی کرد. این چوب دارای مقاومت بسیار بالا است.


نکاتی در آموزش درامز

نحوه ی صحیح دست گرفتن چوب ها، مورد مهمی برای یادگیری نوازنده است، همه ی روش های دست گرفتن چوب، هدف رسیدن به حداکثر بازگشت از سطح را دنبال میکنند.
به طور مثال، اگر شما هر کدام از روش های french،traditional،matched را به کار بردید، در آن روش باید به حداکثر بازگشت از سطح برسید. هرچه سریع تر، نحوه ی دست گرفتن چوب را بیاموزید، تمرینات موثرتری خواهید داشت. 

نوازنده درامز، در محیطی پراز سروصدای مداوم قرار دارد، برای جلوگیری از آسیب به شنوایی و گوش دادن صحیح به موسیقی که مینوازید، باید از یک جفت مانیتور یا هدفون استفاده کنید. به عنوان نوازنده، باید قبل از نواختن، آهنگ را به خوبی گوش کنید و آن را تحلیل کنید تا بتوانید آن را صحیح اجرا کنید. 

در نواختن درامز، باید به نحوه نشستن و ارتفاع صندلی،  نسبت به قد و هیکل درامر توجه کرد، ارتفاع صندلی تاثیر بسزایی بر تسلط روی پدال ها دارد.

برای یادگیری درامز، تمرین باید با تمرکز، به صورت مستمر و در ساعات مشخص انجام شود. منظم بودن در تمرین باعث پیشرفت نوازنده میشود، این تمرین ها باید با توجه به سن و شرایط بدنی و اهداف هنرجو برنامه ریزی شود.


درامرهای معروف تاریخ

نوازنده درامز

از معروفترین کسانی که در نواختن این ساز مهارت دارند: رینگو استار، زیگی مودلیست، دنی کری، لارس، فیل کولینز و نیک میسون، را میتوان نام برد.


سخن آخر، گوش هایتان سرمایه شما هستند، از آنها بهترین استفاده را ببرید، برای تجلی روحتان و در راستای درک هنر، به موسیقی گوش فرا دهید.

پیشنهادات و نظرات خود را برای ما بنویسید، از همراهی شما تا پایان این مطلب، سپاسگذاریم.

نظرات 1 + ارسال نظر
دال یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 ساعت 13:03

فقط استیک Maple برای کنسرت کاربرد داره؟

خیر، از همه ی انواع مدل های استیکز برای کنسرت ها میتوان استفاده کرد. اما استیکز maple جزو استیکزهای مشهور و حرفه ای می باشد که بسیار پرطرفدار است و نوازندگان معروفی از آن استفاده می کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد