ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز گیتار الکتریک

گیتار الکتریک

گیتار یک ساز زهی است که با انگشت یا پیک نواخته میشود، در ابتدا هدف گیتار الکتریک تقویت صدای ساز بود. از این ساز در سبک های مختلف موسیقی استفاده میشود، به ویژه در سبک راک، متال، بلوز که نقص ساز اصلی را دارد.
در ادامه این مقاله، ساز گیتار الکتریک را به صورت عمومی مورد برسی قرار میدهیم. 


تاریخچه گیتار الکتریک

در ابتدا هدف از تولید و ساخت گیتار الکتریک، تقویت صدای ساز و نواختن آن با صدای بلندتر بود. در سال 1932 یک نوازنده گیتار در سبک جز، تمایل داشت میان گروه تک نوازی گیتار داشته باشد، اما صدای گیتارهای آکوستیک و کلاسیک در مقابل دیگر سازها حجم صدای کمی داشت. پس از آن برای بلندتر کردن صدا میکروفونی از جنس کربن، به خرک گیتار وصل میکردند که در دهه 20 میلادی برای سازهای ویولن و بانجو بسیار کارآمد بود، اما حجم فرکانس دریافتی از گیتار، برای استفاده از این روش کم بود.
در دهه 30 شرکت هایی مانند dobro-Epiphone-vega، پیکاپ های ترانزیستوری الکترومغناطیسی تولید کردند و در بیشتر گیتارهای اکوستیک برای تقویت صدا استفاده میشد، که این اتفاق، انقلابی در تکنولوژی و صدا پدید آورد، همچنین در دهه 50 میلای، با پیداش راک اند رول، این ساز به یکی از فراگیرترین سازهای تاریخ تبدیل شد.


انواع بدنه گیتار الکتریک

بدنه گیتار الکتریک

گیتارهای solid body: در گیتارهای آکوستیک، صدا با لرزش صفحه رویی گیتار تقویت میشود، در این نوع گیتار بدنه به صورت توپر ساخته میشود و وظیفه تقویت صدا بر عهده آمپیفایر و پیکاپ است، بدنه گیتارهای سالید بادی از چوب های محکم ساخته میشود که با لاک یا پلی استر پوشانده میشود، در شرکت های معتبر گیتارسازی، چوب های مورد استفاده 6 ماه پروسه خشک شدن را میگذراند. از گیتارهایی با این بدنه برای موسیقی متال و راک استفاده میشود.

گیتارهای hollow body: این گیتارها دارای بدنه های توخالی هستند که از چسباندن چند صفحه چوبی ساخته میشوند، این گیتارها اگر به آمپیفایر وصل نباشد تقریبا صدایی هم اندازه گیتار آکوستیک دارد. استفاده از این نوع گیتار برای سبک جز و بلوز رایج است.
صدای این گیتار یکی از اصلی موسیقی جاز است. 

معمولا گیتارهای الکتریک دارای 6 سیم یا 12 سیم هستند، که این گیتارها اکثرا در موسیقی فولک کاربرد دارند.
گیتارهایی با 7 تا 8 سیم هم موجود است که کم کاربرد و نادر هستند.


نوازندگان معروف گیتار الکتریک

جیمی هندریکس
اریک کلپتون
دیوید گیلمور
جو ستریانی
جیمز هتفیلد


اجزای تشکیل دهنده ی گیتار

اجزای گیتار الکتریک

Head stock، machine head، fret، finger board، pickup، pickup selector، volume knobs، tone volume، output jack، bridge

سردسته (Head stock)

وظیفه این قسمت در گیتار الکتریک نگهداری سیم های ساز است. این سردسته بر روی machine head قرار دارد.

گوشی های گیتار الکتریک (Machine head)

گوشی های گیتار الکتریک جنسی فلزی دارند که برای کوک کردن و وصل کردن سیم ها از آنها استفاده میشود.
برای استفاده از آن باید سیم ها را در سوراخی که روی سردسته موجود است رد کرده و با استفاده از پیچی که روی آن قرار دارد نت ها را کوک کرد.

فرت (Fret)

نوارهایی فلزی روی دسته ی گیتار الکتریک، که برای پرده بندی فینگربرد نصب شده است، هر یک از این فرت ها میتواند در نواختن یک موسیقی تاثیر بسیاری داشته باشد.

فینگر برد (Finger board)

صفحه انگشت گذاری، صفحه چوب نازکی روی دسته گیتار است. برای گرفتن نت و گذاشتن انگشت ها قابل استفاده است. چوب های استفاده شده در آن چوب های محکم مانند چوب آبنوس است.

پیکاپ های گیتار الکتریکی (Pickup)

پیکاپ ها ارتعاشات سیم ها را میگیرند وآن را به سیگنال الکتریکی تبدیل، و به آمپیفایر ارسال میکنند، به این ترتیب صدای خروجی از بلندگوها پخش میشود.

پل (bridge)

در نگهداری از سیم های گیتار الکتریک، و ارتفاع و فاصله ی مناسب بین سیم ها نقش اساسی دارد. این پل ها را به دو نوع (ترمولو) و (فیکس بریج) میتوان نام برد.



گیتار الکتریک و گیتار بیس

گیتار بیس همانند گیتار الکتریک، نوعی ساز زهی است که صدای آن به وسیله پیکاپ و آمپیفایر تقویت میشود.
اما این ساز برای صداهایی با تن و فرکانس پایین استفاده میشود، و از نظر ظاهری کاملا به گیتار الکتریکی شباهت دارد. با این تفاوت که بدنه بزرگتر و دسته ی بلندتری دارد. معمولا دارای 4 سیم است که یک اکتاو پایین تر از گیتار الکتریک است.
حدودا بعد از سال 1950، در موسیقی پاپ و راک، گیتار بیس به طور وسیع جایگزین ساز کنترباس شد. همینطور گیتار بیس به صورت تکی در موسیقی های لاتین، جاز، فلانکو و فانک مورد استفاده قرار میگرفت.



تاثیرگذارترین نوازنده گیتار الکتریک 

موسیقیدان و مخترع آمریکایی، لس پال نقش زیادی در گسترش گیتارهای solid body داشت و از او به عنوان فردی که باعث شد، راک اند رول نواختن ممکن باشد، یاد میشود.
همچنین لس پال، به دلیل نوآوری هایی که در صنعت موسیقی داشت مانند: ساخت افکت های دیلِی، ابداع تکنیک صدا روی صدا یا آوردابینگ و دستگاه های مولتی ترَک شناخته شده، است. 
استعدادش در خلق ابزارهای مکمل صوتی که به شیوه ی نوازندگی او با گیتار نیز سرایت یافت و تکنیک های متعددی که در گیتار رایج کردباعث شد که او از نوازندگان هم دوره اش متمایز شود و تا امروز نیز الهام بخش بسیاری از نوازنگان گیتار الکتریک باشد.


برند گیبسون و فندر

گیبسون

برند گیبسون، جزو قدیمی ترین شرکت ها در زمینه تولید ساز است که در زمینه ساخت انواع گیتار الکتریک و اکوستیک، آمپیفایر، و دیگر سازها و تجهیزات صوتی فعالیت میکند.
گیتار گیبسون لس پال، یکی از پرطرفدار ترین و معروفترین گیتار شرکت گیبسون است که به افتخار لس پال، به این اسم نامگذاری شده است.
شرکت لوازم موسیقی فندر، تولید کننده سازهای زهی و آمپیفایر در آمریکا است. لئو فندر، طراح گیتار بیس هایی با بدنه توپر با نام پرسیژن باس نیز هست، یکی ز پرفروش ترین و اولین بیس های بدنه توپر است که میان هنرمندانِ سبکِ، کانتری، جز، راک و فانک محبوبیت دارد.


در آخر
یکی از محبوبترین سازهای قرن 20، بدوش شک گیتار الکتریک است، سازی که در شکل گیری موسیقی مدرن، بسیار تاثیرگذار است. 
با مقاله ای که نوشتیم، امیدواریم در جهت شناخت شما با ابزارها و کاربردهای ساز، کمکی کرده باشیم. 
از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگذاریم، نظرات خود را در انتحای صفحه برای ما بنویسید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد