ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

ساز موسیقی

ساز های موسیقی غربی و شرقی

شناخت شخصیت با سازهای مختلف



یکی از چالش های اصلی که برای هنرجویان موسیقی درمسیر یادگیری پیش می آید، انتخاب ساز مناسب هست؛ اما چطور میشود به بهترین تصمیم اقدام نمود؟
یکی از از راه های تسهیل این فرایند شناخت نسبی راجع به شخصیت افراد است. 

 

شخصیت چیست؟                                                                                                   

آلبرت الیس روان شناس آمریکایی، تعریف مشخصی از شخصیت ارائه داده است؛ شخصیت از نظر وی در برگیرنده ی رفتارها، سبک های نگرش، طریقه ی حرف زدن، درک محیط و تعامل‌های بین فردی است که مادامی [بر اساس یک الگوی قابل تشخیص] در یک شخص رویت می شود.

طبق این تعریف شخصیت نه تنها بر روی رفتار و نحوه ی تعامل ما با دیگران اثر می گذارد، بلکه چگونگی انتخاب و تصمیم های شخصی مان را نیز در برمی گیرد؛ مانند انتخاب ساز.

عوامل موثر در انتخاب ساز کدام اند؟

انتخاب ساز مانند هر چیز دیگری مستلزم توجه به نکاتی است که باید آن را جدی گرفت.
اولین قدم برای تبدیل به نوازنده شدن آن است که، با شناخت استعدادها، فیزیک بدنی و همینطور شناخت سازهای متفاوت در این مسیر قدم بگذارید. برای یک انتخاب موثر علاوه بر اشتیاق اولیه هنرجو باید به نکات زیر هم توجه نمود.


  • شناخت نسبی سبک های موسیقی مانند راک، بلوز،جز،کلاسیک،کانتری،پاپ و...
  • آگاهی از محدوده صوتی افراد
  • توجه به تفاوت جنس صدای سازها        
  • قیمت ساز
  • تناسب فیزیک بدنی با ساز

چطور شخصیت خود را بشناسیم؟

اگر سبک موسیقی که به آن علاقه مندید را پیدا کردید، وقت آن است که با انجام تست MBTI (پرسشنامه ی روان سنجی شخصی، که ترجیحات گوناگون روانشناختی فرد، در درک دنیا و چگونگی تصمیم گیری را اندازه گیری می‌کند) ساز مناسب خود را انتخاب کنید.

به طور کلی سازهای های مختلف در پنج گروه طبقه بندی می شوند:
• سازهای زهی
• سازهای بادی
• سازهای کوبه‌ای
• سازهای صفحه کلیددار
• سازهای الکترونیک

سازهای زهی مناسب چه گروهی است؟
ساز زهی مناسب چه گروه از افرادی است

سازهای زهی، سازهایی هستند که برای ایجاد و تولید صدا در آنها از لرزش تار و زه بهره میگیریم که به طور معمول با ضربه زدن یا آرشه کشیدن بر روی سیم های ساز، صدای دلخواه از ساز تولید میشود. برخی از سازهای معروف زهی عبارتند از: ویولن، انواع تار، گیتار، سنتور، کمانچه، قانون، چنگ و …

اگر شخصیتی آرام و شکیبا دارید حتما این گروه از ساز ها برای شما مناسب هست؛ چرا که یادگیری آن نیازمند تلاشی مستمر و بی وقفه هست.
شخصیت افرادی که به این گونه سازها تمایل نشان میدهند، کمی خوددار و خجالتی است. نوازنده این گونه سازها شوخ طبع است، اما شوخی‌هایش به قدری ظریف و غیرمستقیم است که مرز مشخصی میان شوخی و جدی آن ها وجود ندارد.

اگر بعد از خواندن این مطلب احساس می کنید شخصیت شما در این دسته، یعنی شخصت درونگرا جای دارد انتخاب سازهای ذهی مثل ویلن یا سه تار انتخاب خوبی است.
در تعریف شخصیت های دروانگرا میتوان اینطور بیان کرد که، علایق و دغدغه شان به دنیای درونی معطوف است.

ساز بادی مناسب چه گروهی است؟

سازهای بادی، جز نخستین آلات موسیقی ساخته شده توسط بشر هستند، که از طریق «دمیدن هوا» در آنها تولید صدا امکان پذیر میشود. این گروه به دو دسته تقسیم میشوند: سازهای بادی چوبی و سازهای بادی برنجی. از انواع معروف این دسته می‌توان به فلوت، ساکسیفون، کلارینت، ساز دهنی، ترومپت، سرنا شیپور و نی اشاره کرد.
سازهای بادی برای اشخاصی که شخصیتی برونگرا( توجه، علایق و دغدغه فرد معطوف به دنیای بیرونی ست) دارند و از مرکز توجه بودن لذت می برند انتخاب مناسبی است.
سازهایی مانند فلوت که در ردیف اول قرار گرفته و بیشتر در معرض دید تماشاچیان هستند و یا ساکسیفون و ترومپت که با صدای بلند نگاه مخاطب را به سوی خود فرا می خواند ساز مناسب شخصیت افراد برون‌گرا است.
این افرادممکن است در محیط های اجتماعی، شوخ‌‌طبع و سرگرم‌کننده به نظر برسند و از معاشرت با دیگران لذت ببرند؛ اما بر روی صحنه بسیار جدی و متمرکز هستند.

سازهای کوبه‌ای مناسب چه گروهی است؟
ساز ها کوبه مناسب چه گروهی است


سازهای کوبه‌ای یا پِرکاشن به سازهایی گفته می‌شود، که از طریق تکان، ضربه، سایش، خراش یا هر اقدام دیگری که منجر به نوسان شود، تولید صدا میکنند. رسالت اصلی سازهای کوبه‌ای به طور معمول اجرای ضرب‌آهنگ (ریتم) در متن آهنگ است، ولی توانایی اجرای ملودی را هم دارند.
 از جمه این سازها: دف، درام، دایره، تنبک، طبل، سنج، تمپو، دُهُل و دمام از انواع گوناگون سازهای کوبه‌ای است. اگر شخصیتی فعال و پرانرژی دارید، حتما از نواختن سازهای کوبه‌ای بسیار لذت خواهید برد.
نواختن ساز کوبه ای نیازمند تمرکز بالا است و نوازنده باید قادر باشد همزمان چند کار را در ارکستر انجام دهد، بنابراین خونسرد بودن یکی دیگر از ویژگی‌های نوازندگان این ساز است.


سازهای صفحه کلیددار مناسب چه گروهی است؟


ساز شستی‌دار از جمله سازهایی است که، برای تولید صدا و نواختن آن از صفحه‌کلید استفاده می‌شود. مانند: آکاردئون، پیانو و ارگ که از معروف‌ترین سازهای صفحه کلیددار هستند.
ساز مناسب شخصیت های آینده‌نگر بهتر است از میان این گروه انتخاب شود.

سازهای الکترونیک مناسب چه گروهی است؟
ساز الکترونیک مناسب چه گروهی است

ساز الکترونیک‌، سازی است که با استفاده از علم الکترونیک تولید صدا می‌کند. چنین ابزاری با خروجی دادن یک سیگنال الکتریکی صوتی که در نهایت یک بلندگو را به صدا درمی‌آورد، کار می‌کند. از انواع مختلف آن می‌توان به گیتار الکتریک، درام الکتریک، سه تار الکتریک و کیبورد اشاره کرد.
این ساز مناسب شخصیت های دارای روحیه مستقل و کسانی است که از خلق کردن لذت می‌برند.
 در این ساز، اشخاص می‌توانند صدای خاص خود را با ترکیب انواع صداها، تولید کنند.
اگر شما هم علاقه مند به ساخت و خلق هستید، این گروه از سازهای موسیقی ‌انتخاب مناسبی می‌تواند باشد.


سخن آخر

 هدف از ارائه مطالب فوق، ایجاد بینشی برای قدم گذاشتن در دنیای ناشناخته شخصیت افراد و سازهای مختلف است.
امیدواریم که در این مسیر با آگاهی هر چه تمام تر قدم بگذارید .
 در پایان میتوانید تجربیات خود را درباره انتخاب ساز را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد